Monday, April 15, 2013

Dia Idaman Hati




Penulis : Nadra Yusmina


“Apa awak cakap? Sila ulang.”
“Just acting. Berlakon saja. Pretend that you’re my wife... and I’m your husband. Simple, right?”
Simple tengkorak kau. Ada yang kena baham dengan aku ni karang!
“Berlakon ya? Senang kata awak ya?”
“Yes.”
“Awak nak saya berlakon jadi macam yang awak cakap tadi tu ya?”
“Yes, dear.”
Dia panggil aku dear, kan? Err... ke dia maksudkan deer?
“Wayar bumi kat kepala awak tu terbakar ke? Kena panah petir semalam ek? Ke awak semalam mimpi bersilat dengan Rimau Bukit Putus.”
Jeffrey ketawa kecil. “Saya minta tolong ni, awak. Tolonglah.”
“Tak naklah, tak nak. T.A.K. N.A.K!!!”
“Tolong, tolong. T.O.L.O.N.G!!!”
Apabila Jeffrey Iskandar diperangkap oleh bekas teman wanitanya, Lilac, untuk membawa isteri ke majlis makan malam, Asma, si pembantu rumah hujung minggu yang bekerja di kondo milik Jeffrey dijadikan sasaran untuk berlakon sebagai isteri. Asma bukanlah wanita idaman Jeffrey. Langsung tak masuk senarai apalagi mahu shortlisted. Pendek kata, bukan idaman hatilah. Tapi, Jeffrey tahu Asma pilihan terbaik untuk tugasan ini!

Asma, si jururawat pergigian yang terjerumus dalam misi balas dendam bekas teman wanita majikannya itu tiada pilihan. Kerana kesiankan Jeffrey, dia bersetuju. Namun tidak diduga, lakonan mereka tidak terhenti di situ. Mereka terseret ke kancah masalah yang lebih besar.

“Awak ni nakal dan kelakarlah. Sebab tu saya suka awak.”

Aduhai, bukan idaman hati sudah menjadi idaman hatikah? Baik Jeffrey mahupun Asma tidak berdaya menolak. Mampukah mereka berdua yang bagai langit dan bumi itu bersatu? Terbalaskah dendam Laila terhadap lelaki idamannya apabila Jeffrey nekad dengan keputusan yang tidak disangka-sangka!


CELOTEH MAMA :

Mama suka buku ni. Santai dan tak berapa sarat dengan konflik. Dengan watak Asma yang selamba, sangat menyeronokkan hati mama untuk terus membaca. Ada kala tergelak sensorang bila baca nota-nota yang ditampal oleh Jeffrey untuk pembantu hujung minggunya itu. Yang kelakar tu, boleh pulak dia tahan duduk dalam bilik sementara Asma buat kerja kat luar tu.

Hmmm cuma satu je yang mama ngeri bila baca cerita ni... buatnya lah, pegawai pejabat agama datang mengetuk pintu rumah, cemana ye. Dua orang yang bukan muhrim ada di dalam rumah yang sama... hish naudzubillah....



5 comments:

Steve Finnell said...

you are invited to follow my blog

Uncle Lee said...

Hi MamaFami, I enjoyed reading this posting, and couldn't help smiling at that expression which I have not heard 25 years, "tengkorak ka"! Ha ha ha.
You have a great week, keep well.
Lee.

Mak Wardah said...

salm kenal, great blog, keep on writing

LeeN said...

salam mamafami...

apa khabar.. :)

mama syafi said...

best novel ni...
jom follow saya